Deveta „Pepelnica umjetnika“ posvećena Krležinoj Bibliji održana je na Pepelnicu u srijedu 22. veljače 2023. u Nacionalnom svetištu sv. Josipa u Karlovcu.

 Pepelnica umjetnika naslovno

Predstavljena je Krležina Biblija unikat Svetog pisma Staroga i Novoga zavjeta „Die Heilige Schrift des Alten und Neuen Testaments“ u dva sveska koje je izdano 1894. u Beču i Leipzigu, jedinstvenom prijevodu s Vulgate na njemački jezik dr. Josepha Franza von Alliolia. Sadrži 127 ilustracija, reprodukcija djela vrhunskih slikara izvedenih tiskarskom tehnikom kromolitografije preko cijele stranice. Korice su dimenzija 400x310 mm, težina prvog sveska je 9, a drugoga 10, 5 kg, tvrdoga je kožnog uveza s ornamentalnim reljefom od kozje kože na debeloj ljepenci s udubljenjima u zlatotisku. Svaka je reprodukcija zaštićena tankim paus papirom.

O toj Bibliji, koja je odnedavno dijelom fundusa Nacionalnog svetišta sv. Josipa, o tome kako je to izdanje kojeg nema nigdje drugdje u Hrvatskoj došlo od Krleže do Nacionalnoga svetišta te o odnosu Krleže prema kršćanstvu uz domaćina rektora mons. Antuna Sentea i pred brojnom okupljenom publikom, raspravljali su povjesničar umjetnosti red. prof. art. Marijan Jakubin, povjesničar književnosti prof. dr. sc. Vladimir Lončarević, novinar, publicist i legolog dr. sc. Danko Plevnik, teatrologinja i kazališna kritičarka prof. dr. sc. Sanja Nikčević. Raspravu je usmjeravala kroatistica i novinarka doc. dr. sc. Tanja Baran.

 230222 PeplnicaBiblijaKrleza 10

Mons. Antun Sente u svojem je obraćanju podsjetio da „Pepelnica umjetnika“, molitva s umjetnicima i za njih, svoje početke ima u Parizu kao inicijativa koja se nakon II. svjetskog rata etablirala i u Njemačkoj, u najnovijem vremenu i u Hrvatskoj. Pročitao je nekoliko misli o važnosti umjetnosti i umjetnika papa Ivana Pavla II. i Benedikta XVI. Govorio je i o prijateljstvu umjetnika riječi svoga nekadašnjeg profesora svećenika Ivana Goluba s Miroslavom Krležom. Zaključio je da Crkva treba umjetnike i zahvalio je svim umjetnicima koji su u veoma lijepom broju došli na misu i tematsku raspravu.

Zatim je Marijan Jakubin otkrio kako je on bio taj koji je Krležinu Bibliju povezao s Nacionalnim svetištem sv. Josipa. Ispripovijedao je da je Krleža tu iznimnu knjigu darovao svom brijaču Marku Matoševiću, a taj ju je prodao Jakubinovu prijatelju kolekcionaru. Iz te obitelji Biblija nije završila u posjedu Zagrebačke nadbiskupije, kako je Jakubin prvotno planirao, već u Josipovu svetištu u Karlovcu. Detaljno je objasnio iznimnu umjetničku vrijednost te Biblije moleći mons. Sentea da se taj unikat nikamo ne odnese iz svetišta, nego da bude dijelom budućega svetišnog muzeja.

 230222 PeplnicaBiblijaKrleza 18

Zaključivši govor o samoj Krležinoj Bibliji, moderatorica Tanja Baran susret je usmjerila prema Krležinu odnosu prema kršćanstvu. Pojasnila je njegovu potpunu vjersku formaciju u katoličkoj obitelji te kasnije okretanje od Krista i Crkve pod utjecajem svjetonazora devetnaestostoljetne znanosti i filozofije, od utjecaja darvinističkoga evolucionizma te pod dojmom povijesnoga materijalizma Karla Marxa. Naglasila je da se kršćanstvo u Krležinu opusu može promatrati u tri cjeline: uz autobiografske zapise u memoarskim zapisima „Djetinjstvo u Agramu“ objavljene 1942., uz kršćanske motive u njegovim književnim djelima te uz njegova teoretiziranja o kršćanskoj religiji u kojima je bio najkritičniji, manje prema sadražaju vjere, a više prema Crkvi kao ustanovi, osobito prema klerikalnom dijelu Crkve. Istaknula je da su katolici bili najbrojniji Krležini kritičari i prije i poslije 2. svjetskog rata. Iz najnovijega vremena izdvojila je Goluba, Meštrovića, Špehara, Šimundžu, Miščina, Petrača te troje suvremenih krležologa koji su tijekom programa „Pepelnice umjetnika“ dali svoje viđenje odnosa Krleže prema kršćanstvu.

 230222 PeplnicaBiblijaKrleza 28

Vladimir Lončarević, koji je osobito detaljno pisao o odnosu katoličkog pisca, kritičara i aktivista Ljubomira Marakovića prema Krleži, govorio je o tome kako je Krleža ponajprije bio pod utjecajem nihilizma, a da je u svome djelu manje apostrofirao Marxove teze. Nijansirano je govorio o tome kako se Krleža najviše bavio protucrkvenim stajalištima, ali da je u njemu uvijek živjelo dijete koje je upilo vjeru u svojim najranijim danima, što se osjećalo u mnogim slikama i metaforama njegovih književnih djela.

Danko Plevnik naglasio je da nema izravnih dokaza o tome da je Krleža iščitavao Bibliju, ali da je, kao ljubitelj umjetnosti a ponekad i likovni kritičar, najvjerojatnije uživao u fascinantnim ilustracijama dva toma pisana njemačkom goticom. I on je govorio o autobiografskom, spisateljskom i spoznajnoteorijskom Krležinu odnosu prema kršćanstvu. „Krleža se duhovno ne treba i ne smije shvaćati kao mehanička cjelina svojih promjenjivih pogleda, već kao energična i evolutivna cjelina koju treba shvaćati kao proces njegova slobodarskog intelektualnog i povijesnog sazrijevanja. Krležu se ne može tumačiti crno-bijelo jer je retorički vulkan kolorita“, zaključio je Danko Plevnik.

230222 PeplnicaBiblijaKrleza 40

Sanja Nikčević govorila je o Krležinu negativnom tretiranju kršćanskih likova i simbola u njegovu dramskom stvaralaštvu, predstavila je svoju knjigu u kojoj je detaljno ispisala svoje viđenje Krleže, a naglašeno je kritično govorila o njegovu društvenom angažmanu i njegovoj moći da iz javnoga prostora izbacuje sve što je s kršćanstvom imalo veze, i ljude, umjetnike, i teme, njihove sadržaje. Istaknula je da se ne slaže da je Krleža najveći hrvatski književnik 20. stoljeća, jer da se u aktualnom kanonu Krleža glorificirao, dok su drugi bili pobrisani. Zato je uputila na čitanje odličnoga dramskoga stvaralaštva za mnoge nepoznatoga autora dominikanca Rajmunda Kuparea te na najnoviju knjigu dramskih ostvaraja posvećenih bl. Ozani Kotorskoj više autora.

Uslijedila je polemika u koju se uključila publika te razgledavanje oba toma Biblije iz koje je dio ilustracija pokazan publici na ovećim zidnim plakatima koje je izradio fotograf Denis Stošić.

„Pepelnici umjetnika“ prethodilo je misno slavlje s obredom pepeljenja koje je u svetištu punom vjernika predvodio mons. Antun Sente.

Tekst: Tanja Baran
Foto: Denis Stošić

Radio Marija

00:30 Semper magis – emisija novaka Družbe Isusove – ur. i vod.: Robert Matečić, novak
01:30 Glazba
02:15 Krunica - Slavna otajstva
02:40 Glazba

FREKVENCIJE

Zagreb: 96,4 MHz i 106,8 MHz

Virovitica: 88,3 MHz

Split: 97,2 MHz

Vinkovci - Vukovar: 91,6 MHz

Opatija - Rijeka: 88,8 MHz

Varaždin - Čakovec: 96,5 MHz

Satelit: EUTELSAT 16E, 11595 MHz

Za slušatelje u SAD-u 1.712.832.8487

Duhovni kutak

Molitva za život - svakoga dana u 14:55h

Svakoga dana u 14:55 h molimo molitvu za život. Pridružite nam se u zajedništvu molitve za blagoslov obitelji, sklad i plodnost supružnika i...

Opširnije...

Molitvene nakane

„Zahvaljujemo uvijek Bogu za sve vas i bez prestanka vas se sjećamo u svojim molitvama“ (1 Sol 1,2). Svakog dana uključujemo vaše nakane u molitvu krunice koju zajedno molimo svakim danom u 15:15. Svoje nakane i želje možete nam poslati ovdje.

world-family.png

Travanj 2024
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

FG-TAB.png

Logo

UDRUGA RADIO MARIJA

Kameniti stol 11

10000 Zagreb Croatia

Ured: +385 1 23 27 100

Program: +385 1 23 27 777; 099 502 00 52

Redakcija: +385 1 2327000

E-pošta: info@radiomarija.hr

Copyright © Radio Marija 1997-2023

Design and development

Radio Marija

Udruga Radio Marija neprofitna je, nevladina i nepolitička građanska udruga, osnovana u Hrvatskoj godine 1995. Prvi inicijativni odbor nastao je u krilu Pokreta krunice za obraćenje i mir, a uoči osnutka uspostavljena je i suradnja s Radio Marijom iz Italije. Ideja i prvo ostvarenje Radio Marije počinje 1983. u župi Erba na sjeveru Italije. Radio Marija se postupno širi i uskoro obuhvaća cijeli talijanski nacionalni prostor.

Nakon toga osnivaju se i uspostavljaju udruge i radijske postaje s imenom Radio Marija u četrdesetak zemalja, počevši od Europe, obiju Amerika, Afrike, pa sve do Filipina na drugome kraju azijskoga kontinenta. Sve su nacionalne udruge utemeljene autonomno u svojim zemljama, a međusobna se povezanost ostvaruje preko zajedničke krovne udruge pod imenom Svjetska obitelj Radio Marije (World family of Radio Maria). WFRM utemeljilo je sedam članica, među kojima je i hrvatska Udruga Radio Marija.